وجوه بازنمایی گفتمان روایی: جریان سیال ذهن و تکگویی درونی
نویسنده
چکیده مقاله:
هدف این جستار این است که وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان روایی و به ویژه شیوة جریان سیال ذهن را در مقابل تکگویی درونی، از دیدگاه روایتشناسی و با اشاره به آثار ادبی ایرانی و غربی بررسی کند. مسئله اینجاست که این دو شگرد نزدیک به هم را گاهی چنان به کار میبرند که گویی یک شگرد بیش نیستند. و همین کنش است که کار دستهبندی این گونه آثار را مشکل کرده است. این مقاله، پس از بررسی آثار و آرای گوناگون در این زمینه، و نیز نگرش به برخی رمانهای معاصر فارسی، همگی گونههای بازنمایی گفتمان روایی را بر پیوستاری یگانه مینهد که از بیشترین حضور شخصیت و کمترین حضور راوی (تکگویی درونی و انواع آن) تا کمترین حضور شخصیت و بیشترین حضور راوی (طیف جریان سیال ذهن) در آمد و شد است. بیگمان بسیاری از اندیشمندان بدین مطالب پرداختهاند، اما این مقاله، تبار واژهشناختی و ادبی این وجوه و مسایل غامض آنها را پر رنگتر بررسی میکند.
منابع مشابه
وجوه بازنمایی گفتمان روایی: جریان سیال ذهن و تک گویی درونی
هدف این جستار این است که وجوه رنگارنگ بازنمایی گفتمان روایی و به ویژه شیوة جریان سیال ذهن را در مقابل تک گویی درونی، از دیدگاه روایت شناسی و با اشاره به آثار ادبی ایرانی و غربی بررسی کند. مسئله اینجاست که این دو شگرد نزدیک به هم را گاهی چنان به کار می برند که گویی یک شگرد بیش نیستند. و همین کنش است که کار دسته بندی این گونه آثار را مشکل کرده است. این مقاله، پس از بررسی آثار و آرای گوناگون در ای...
متن کاملبررسی و تحلیل تک گویی درونی و جریان سیال ذهن در رمان« الطنطوریه» اثر رضوی عاشور
جریان سیال ذهن شیوهای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمانهایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائهی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یکپارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آنکه احساسات و اندیشهی شخصیت همانگونه که در ذهن جریان دارد، بیان میشود، نقش نویسنده به حداقل میرسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم بر...
متن کاملتحلیل ویژگیهای جریان سیال ذهن در مُعَلَّقات سَبع بر اساس شگردهای روایی
روایت، ابزاری شناختی برای فهم تجربه است و نظریة جریان سیال ذهن یکی از شیوههای نوین و رایج روایتی در تحلیل آثار ادبی به شمار میرود. محتوای اندیشه، در شیوة جریان سیال ذهن بهجهت توصیف دقیق و لحظهای؛ کارکردی بنیادین مییابد و در قالب شگردها و تکنیکهای روایی همچون تکگویی درونی، نمایشی، خودگویی و دانای کل به شیوة اول، دوم یا سوم شخص ظاهر میشود. پژوهش حاضر برآن است پس از اشارهای کوتاه به ویژگ...
متن کاملنمود ویژگی¬های جریان سیال ذهن در داستان« ماهان»
«جریان سیال ذهن» پیش از آنکه تکنیکی در داستاننویسی مدرن محسوب شود، اصطلاحی روانشناسانه بود که ویلیام جیمز روانشناس امریکایی، در باب چگونگی شکل گیری خاطرات، افکار، رویاها و احساسات درونی انسان به کار برد. بعدها نویسندگانی که بنیان خلق آثار خود را ذهن آدمی قرار دادند و به دنیای درونی و اندیشهها و عواطف فردی او روی آوردند، از این اندیشهها سود بردند و جریان سیال ذهن را به عنوان شیوهای از داستان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 61
صفحات 25- 40
تاریخ انتشار 2011-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023